چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
طرح رحله

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با حضور در مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه یزد از روند برگزاری طرح رحله بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در بازدید از برگزاری طرح رحله در مسجد مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه یزد به تشریح رابطه قرآن و عترت و اهمیت توجه به آن پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با بیان حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَینِ...».عنوان کرد: اهل بیت(ع) و قرآن، یادگاران گرانبهای پیامبر(ص) در میان مردم هستند.
وی ادامه داد: فرمان پیامبر(ص) بر چنگ زدن به دامان اهل بیت(ع) با دستور وی بر تمسّک به قرآن برابر است و چنان‌چه صدور لغزش و خطا از آن دو روا می‌بود، دیگر جایی برای امر وی به این تمسّک نبود. از این رو، صدور چنین امری از پیامبر(ص) نشان از حجیّت و اعتبار گفتار و رفتار اهل بیت(ع) دارد، آن‌گونه که قرآن نیز چنین است: «فَخذُوا بِکِتَابِ اللَّهِ وَاستَمسِکُوا بِهِ ... وَأَهلِ بَیتِی: کتاب خدا و اهل بیت مرا داشته باشید و بر قرآن ...و اهل بیتم چنگ زنید».
استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: تا زمانی که به قرآن و اهل بیت من چنگ زنید [آن دو را پیشوا قرار داده، به فرمان آن دو عمل نمایید]، هرگز گمراه نخواهید ‌شد، چنان‌که فرمود: «مَا اِن تَمَسَّکتُم بِهِمَا لَن تَضِلُّوا اَبداً».
وی افزود: اهل بیت(ع) مانند قرآن، پیونددهنده زمین با آسمان هستند و رابط بین خدا و آفریده‌شدگان، همانگونه که فرمود: «کِتَابُ اللّهِ حَبلٌ مَمدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَی الأَرضِ وَعِترَتِی أَهلِ بَیتِی».
حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به این مطلب که قرآن و عترت از هم جدایی ناپذیرند، گفت: آن‌گونه که پیشی گرفتن بر قرآن یا عقب ماندن از آن مایه گمراهی و هلاکت است، درباره اهل بیت(ع) نیز چنین است: «فَلاَ تُقَدِّمُوهُمَافَتَهلَکُوا، وَلاَ تُقَصِّرُوا عَنهُمَافَتَهلَکُوا».
وی ادامه داد: آیت‌اللّه بروجردی(ره)، این فقیه بزرگ شیعه، نیز در پژوهشی عمیق و گسترده پیرامون حدیث ثقلین، ضمن بحث و بیان وجوب تمسّک همه مسلمین به کتاب‌الله و عترت طاهره معصومین(ع) بعد از پیامبر(ص) و جایز نبودن مراجعه به دیگران، این مسئله را با آوردن نظر تعداد زیادی از بزرگان اهل تسنّن (با نام و نشان، کتاب و بیان خود در باب سند و محتوای حدیث ثقلین) تکمیل کرده است که به‌حق زحمت بسیاری متحمّل شده‌اند. سپس وی زوایای گوناگون جایگاه عترت و پیوند آنان با قرآن را به گونه‌ای مستدلّ و با استناد به گفته‌های شمار زیادی از عالمان اهل تسنّن بررسی نموده است.
حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: پیامبر(ص) تمام معارف الهی و همه آنچه را که مورد نیاز مردم است در امر هدایت و دینداری، به ذریّه گرانقدرش سپرده است؛ لذا آنان را همتایان قرآن خوانده و با تعابیر گوناگون و در مکان‌های متعدّد، امّت خود را به پیروی از آنان و بهره‌گیری از دانش بی‌پایانشان فراخوانده است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha